8 lipca 2016

Tarta prowansalska

Tarta prowansalska,
czyli pyszna warzywa propozycja 
obiadu lub kolacji.


Taką Tartę prowansalską, czyli grillowane warzywa na słonym kruchym spodzie i mozzarella. Kiedyś ją jadłam w restauracji i mnie urzekła smakiem. Teraz postanowiłam ją odtworzyć dostosowując tak, aby mamy karmiące też mogły zjeść :) Polecam!
 
Potrzebne składniki: 

Tarta:
  • 125 g mąki pszennej
  • 75 g zimnego masła
  • 1 żółtko
  • 25 ml wody
  • sól 
Farsz:
  • 100 g bakłażana
  • 100 g cukinii
  • 100 g zielonych oliwek
  • 100 g czarnych oliwek
  • 125 g mozzarella
  • 1 duże jajko
  • 3 łyżki śmietany 18%
  • zioła prowansalskie*
  • pieprz
  • sól
  • oliwa 
* karmiące mamy powinny raczej w małych ilościach dodawać zioła prowansalskie
 
Na początku, zrobiłam ciasto z wymieszania mąki pszennej oraz zimnego masła w kawałkach i żółtka, wody oraz soli. Ciasto wyrabiałam tak długo, aż wszystkie składniki się ze sobą połączyły. Ciasto zawinęłam w folię spożywczą i włożyłam do lodówki na 30 minut . Po tym czasie formę prostokątną o wymiarach 35 cm na 11 cm wysmarowałam masłem. Ciasto wyjęłam z foli i umieściłam je między dwoma płatami papieru do pieczenia i rozwałkowałam na prostokąt większy w wszystkich stron po około 2 cm niż forma. Ciasto umieściłam w formię, dociskając dobrze boki. Nadmiar ciasta ścięłam. Dno podziurkowałam widelcem i ciasto w formie włożyłam na 20 minut do lodówki.  Bakłażana i cukinię pokroiłam w kostkę, posoliłam i odstawiłam na 15 minut. Po tym czasie wypukałam warzywa w wodzie i wytarłam papierowym ręcznikiem. Tak przygotowane warzywa umieściłam na blaszce z piekarnika wyłożoną papierem do pieczenia. Warzywa polałam oliwą. Piekarnik z funkcją grilla nagrzałam na 180 stopni. Warzywa grillowałam, aż uzyskały lekko brązowy kolor.  Kiedy warzywa były gotowe, w piekarniku ustawiłam funkcję pieczenia góra-dół, temperatura 180 stopni. Ciasto w formie wyłożyłam folią aluminiową, a na niej groch. Ciasto piekłam 20 minut, zdjęłam folię z grochem i jeszcze 5 minut. W między czasie oliwki przekroiłam wzdłuż i wymieszałam je z grilowanymi warzywami. Całość doprawiłam solą, pieprzem i ziołami prowansalskimi. W miseczce wymieszałam jajko ze śmietaną, doprawione solą, pieprzem i ziołami prowansalskimi. Na wyjętą z piekarnika tartę wyłożyłam farsz warzywny, całość zalałam sosem jajeczno-śmietanowym, na wierzchu ułożyłam cienkie plastry mozzarelli. Tartę zapiekałam jeszcze 25-30 minut, aż ser się rozpuścił i nabrał barwy brązowej. Smacznego!
 

4 komentarze:

  1. Zrobiłam się głodna od samego czytania. Zrobię, jak tylko urosną dyniowate w ogrodzie (na razie kwitną)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę ogródka, gdzie rosną cukinie :) Pozdrawiam i czekam na komentarz jak smakowała tarta:)

      Usuń
  2. trochę zmieniłam skład, ale super wyszło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię modyfikować przepisy pod siebie :) Cieszę się, że smakowało :)

      Usuń