16 marca 2014

Czeskie knedliczki z gulaszem z szynki wieprzowej

Czeskie knedliczki z gulaszem,
czyli bardzo popularne danie czeskie.


Czeskie knedliki to dość pracochłonne, ale pyszne danie. Przepis znam z bloga Kaczodajnia. Knedliczki z gulaszem z szynki wieprzowej smakują idealnie. Polecam!


Potrzebne składniki:

Przepis na knedliczki:
  • 250 g mąki krupczatki
  • 150 ml mleka
  • 10 g świeżych drożdży
  • 1 jajko
  • szczypta soli
  • 1 łyżeczka cukru 
 Przepis na gulasz z szynki:
  • 500 g szynki wieprzowej
  • 1 cebula
  • 1 kostka warzywna
  • 1 łyżeczka słodka papryka mielona
  • 1/3 łyżeczki chili 
  • 4 ziarenka ziela angielskiego
  • 1 łyżka sosu sojowego
  • 1 łyżka mąki pszennej
  • pieprz
  • sól 
Na początku, przygotowałam gulasz zaczynając od tego, że mięso z szynki wieprzowej pokroiłam na większą kostkę. Doprawiałam słodką papryką, chili, solą i pieprzem oraz sosem sojowym i umieściłam w lodówce na min. 1 godzinę. Następnie podsmażyłam mięso na oliwie z oliwek, aż mięso się lekko zarumieniło z obu stron. Mięso przełożyłam do miseczki, a na patelni podsmażyłam cebulę pokrojoną w kostkę. Kiedy cebula się zeszkliła, dodałam mięso. Całość zalałam 2 szklankami gorącej wody, dodałam kostkę warzywną, ziele angielskie. Mięso dusiłam na małym ogniu kolejne 60 minut. Pod koniec  łyżkę mąki rozpuściłam w połowie szklanki zimnej wody. Następnie wlałam do mięsa, wymieszałam i pogotowałam chwilkę, aż zgęstniał sos. 

Jeśli chodzi o knedliczki, to drożdże, cukier i 2 łyżki mąki oraz trochę ciepłego mleka wymieszałam razem i odstawiłam na 30 minut w ciepłe miejsce, aby zaczyn wyrósł. Następnie, wyrośnięty rozczyn i pozostałe ciepłe mleko oraz jajko dodałam do mąki z solą. Wyrobiłam dobrze ciasto, aż odchodziło od ręki. Odstawiałam ciasto w ciepłe miejsce na około 30 minut, aby wyrosło. Następnie ciasto podzieliłam na dwie części. Z każdej części uformowałam dwa walce, przypominające bagietkę. Pozostawiałam tak uformowane ciasto na jeszcze 10 minut, aby trochę wyrosło. Knedliczki gotowałam na parze 20 minut. Kiedy były gotowe, kroiłam je na plastry za pomocą nitki. Nitkę umieściłam pod knedlem i zaciskałam od góry.  
Knedliczki podałam z gulaszem i surówką z modrej kapusty. Smacznego!

13 komentarzy:

  1. Bardzo lubię takie knedliki. Sama próbowałam je zrobić tylko raz kilka lat temu - całkowicie mi nie wyszły. Może pora spróbować ponownie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie wypróbuj mój przepis, ja robiłam je pierwszy raz i wyszły pyszne:) Daj znać jak Ci się udały :)

      Usuń
  2. Twoje knedliczki, jak i gulasz, wyglądają wręcz idealnie!

    OdpowiedzUsuń
  3. czy mogę uzyc drozdzy suszonych? I jesli tak to w jakich proporcjach? koniecznie musze przypomniec mym kubkom smakowym smak z dzieciecych podrozy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Osobiście nie używam suszonych drożdży, ale myślę że można ich użyć. 10g świeżych drożdży to 2,8 g drożdży suszonych :)

      Usuń
    2. dziekuje za odpowiedz :) dam znac czy podołałam :)

      Usuń
    3. Na pewno podołasz :) Czekam na opinię jak smakowało!

      Usuń
  4. kochana! R E W E L A C J A !!!!! Wyszło tak pysznie, ze nic nie chapsnęłam nawet... rozeszło sie jak nic nigdy dotad! zrobiłam z tych suszonych drozdzy i nie wiem czy to wszystko wyrosło i bylo 'tak duze' jak powinno, ale mój meżczyzna się najadł a to najwazniejsze :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja mam pytanko z innej beczki... Mieszkam w Belgi.. I owej mąki nie dostane jest jakiś zamiennik? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że spokojnie można mąkę krupczatkę zastąpić zwykłą mąką pszenną i efekt będzie na pewno równie dobry :)Pozdrawiam

      Usuń
  6. Wyszły bardzo smaczne i polecam. Jednakże jak na konserwatywnego dziwaka kuchennego przystało to się czepiam szczegółów. W oryginale Czesi nie używali oliwy bo jej wtedy nie używano. Tak jak oni użyłem do smażenia smalcu wieprzowego, można go zastąpić smalcem gęsim lub olejem. Ponieważ uważam ze przepisy powinny być tak oryginalne jak to możliwe aby uzyskać możliwie zbliżony smak do oryginału. Jednakze rozumiem i szanuje indywidualne smaki, gusta i przekonania innych a także wymaganie współczesnej kuchni ;)

    OdpowiedzUsuń