20 kwietnia 2019

Babka parzona wielkanocna

Babka parzona,
to obowiązkowe ciasto na Wielkanoc.



Przepis na tą Babkę parzoną jest w mojej rodzinie od pokoleń. Piekła ją moja babcia, piecze moja mama i piekę ja. Babka jest puszysta, wilgotna po prostu pyszna. Polecam!


Potrzebne składniki:
  • 500 g mąki pszennej 500
  • 250 ml mleka
  • 60 g drożdży świeżych
  • 200 g cukru drobnego
  • 10 jajek ( same żółtka)
  • 200 g masła

Na początku, drożdże pokruszyłam i posypałam 1 łyżka cukru, rozcierałam widelcem aż składniki się połączyły, następnie dodałam 3 łyżki mąki i 1 łyżkę letniego mleka. Mieszałam, aż wszystko się połączyło i uzyskałam konsystencje gęstej śmietany. Tak przygotowane drożdże odstawiłam przykryte ścierką w ciepłe miejsce na około 30 minut, aż wyrosły. Po 15 minutach 3 łyżki mąki wymieszałam mikserem z 250 ml gorącego mleka, należy uważać aby nie było grudek, pozostawiłam do ostygnięcia. 
Następnie, wyrośnięte drożdże połączyłam z tą zimną mąką z mlekiem. Wymieszałam i ostawiłam do kolejnego rośnięcia w dość dużej misce, bo mocno wyrośnie. 
W między czasie za pomocą miksera ubiłam żółtka z cukrem. Potem małymi partiami dodawałam resztę mąki i roztopione zimne masło. Mieszałam drewnianą łyżką. Następnie, dodałam wyrośnięte drożdże i wszytko ze sobą dobrze wymieszałam. Ciasto przełożyłam do formy na babkę o średnicy 25 cm, wysmarowanej masłem. Odstawiłam do wyrośnięcia. Kiedy osiągnęłam poziom babki taki jak na zdjęciu,
zaczęłam ją piec w piecu nagrzanym na 190 stopni. Piekłam 45 minut, jeśli potrzeba można 50-55 minut, o suchego patyczka. Po wyjęciu z piekarnika należy od razu wyjąc babkę z formy i zostawić do ostygnięcia. Potem albo polukrować albo posypać cukrem pudrem. Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz