21 grudnia 2013

Pierniczki świąteczne

Pierniczki świąteczne,
czyli słodki akcent świąteczny.


Te pierniczki robiłam po raz pierwszy rok temu i  rozeszły się szybko, bo były pyszne. W tym roku także je zrobiłam, ponieważ już sobie nie wyobrażam Świąt bez nich! Przepis znam z bloga http://margarytka.blogspot.com . 
Polecam!
 


Potrzebne składniki:
  • 500 g mąki pszennej
  • 200 g prawdziwego miodu
  • 200 g cukru pudru
  • 125 g masła
  • 1 jajko
  • 1 pełna łyżeczka sody oczyszczonej
  • 3 czubate łyżki przyprawy do pierników Kotanyi
  • szczypta soli
Lukier:
  • 1 białko z jajka
  • 1,5 szklanki cukru pudru
  • kropla aromatu migdałowego
  • barwniki spożywcze
Na początku, na patelni masło, miód oraz przyprawę do piernika podgrzałam na wolnym ogniu, tak aby składniki się roztopiły i zmieszały z sobą uzyskując płynną konsystencję, nie wolno gotować. Na stolnicy wymieszałam mąkę, sodę oczyszczoną oraz cukier puder. Dodałam przestudzoną, ale nadal ciepłą masę z masła i miodu. Następnie dodałam jajko i szczyptę soli. Całość wyrobiłam, aż ciasto stało się lśniące i gładkie. Ciasto owinęłam folią spożywczą i umieściłam je w lodówce na minimum 2 h. Ciasto wyjęłam na 15 minut przed wałkowaniem. Ciasto podzieliłam na 4 kawałki.  Każdy kawałek lekko wyrobiłam i rozwałkowywałam na grubość około 0.5 cm i foremkami wycinałam kształty pierniczków. Pierniczki układałam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Pierniczki trochę rosną, więc należy układać je z odstępami. Piekłam około 15 minut w temperaturze 160 stopni, aż były złote, ale nie brązowe.  Kiedy pierniczki ostygły ozdobiłam je lukrem powstałym z wymieszania za pomocą blendera białka i cukru pudru oraz aromatu migdałowego. Lukier podzieliłam na porcje i do każdej dodałam inny kolor barwnika. Do zrobienia użyłam strzykawki:) Z tej porcji wyszło mi 120 pierniczków, ale ilość zależy od foremek. Średnio wychodzi 100 pierniczków. Pierniczki przechowuje w puszce, aby zmiękły należy do puszki dodać skórkę z pomarańczy. Smacznego!


1 komentarz:

  1. Odkąd pamiętam przeważnie bardzo chętnie lubię kuchcić w kuchni praktycznie wszystko co zawiera mąkę. Jak tylko sięgam pamięcią u mnie rodzinie często królowały potrawy z mąki i tak naprawdę na tym zarówno się wychowałam. Aktualnie z miłą chęcią sięgam po przepisy od https://basiazsercem.pl/ gdzie mąka stanowi główny składnik. W takim przypadku mogę gotować czy wypiekać co tylko zechcę i na co akurat mam chęć.

    OdpowiedzUsuń